از سیر تا پیاز باشگاه مشتریان

مقدمه: در این بخش قصد داریم شما را با مفهوم و اهمیت باشگاه مشتریان آشنا سازیم. این روزها بخشی از رقابت بین کسب و کار ها، رقابت بر یر جذب و حفظ مشتریان است. بخش بزرگی از تمرکز اصلی کسب و کارها روی موضوع حفظ و جذب مشتری کی باشد، بنابراین همه ما از اهمیت این موضوع باخبر هستیم. این موضوع از قدیم و به شکل های سنتی در هر کسب و کاری وجود داشته است و ما تصمیم داریم در این مقاله این موضوع را برای شما شفاف تر کنیم.

 

منظور از باشگاه مشتریان چیست؟

در واقع باشگاه مشتریان یک بخش از هر کسب و کار است که وظیفه برقراری ارتباط بین مشتری ها و شرکت را بر عهده دارد. هدف از ایجاد این بخش، ارتباط منظم و مستقیم با افراد عضو شده و شرکت می باشد که در نهایت به فعال کردن مشتری، وفادار کردن مشتری و یک رابطه نزدیک با مشتری منجر می شود. 

باشگاه مشتریان بر اساس این منطق ساخته می شوند که مشتریان قدیمی و بلند مدت به مراتب سودآور تر هستند نسبت مشتریان جدید. در واقع این یک قانون قدیمی است که هرچقدر مشتری شما وفادارتر باشد و مدت زمان بیشتری مشتری شما باشد، در نتیجه سود بیشتر و فروش بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نرم افزار باشگاه مشتریان

برای جلب اعتماد کاربران به باشگاه مشتریان ، باید تبلیغات را به صورت وسیع انجام داد و پاداش هایی که در باشگاه مشتریان لحاظ می شود باید برای همه یکسان باشد، حتی برای افرادی که نسبت به دیگران وفاداری کمتری دارند. در اصل باشگاه مشتریان یکجور بازاریابی رابطه ای است که باعث جلب اعتماد مشتری می شود.

 

دیتا بیس مشتریان، سرمایه هر کسب و کار است

زمانی که شما قصد می کنید برای کسب کار خود در فضای اینترنتی یک باشگاه مشتریان معین کنید، اولین چیزی که نیاز خواهید داشت دیتا بیس مشتریان است. منظور از دیتا بیس، اطلاعات هر کاربر می باشد که شما باید در اختیار داشته باشید. اما این اطلاعات را چگونه به دست آوریم؟

برای بدست آوردن این اطلاعات شما باید روش های مختلف را امتحان کنید. باید مشتریان شما به شکلی تشویق شوند برای عضویت در باشگاه مشتریان سایت شما. برای تشویق کاربران راه های زیادی است مانند: برگذاری مسابقات، ایجاد تخفیف های ویژه برای اعضای باشگاه مشتریان، گرفتن اطلاعات مشتری هنگام ورود به سایت و هرکاری که مشتری مجبور شود به شما اطلاعات شخصی مانند شماره تلفن، نام و نام خانوادگی و ایمیل خود را بدهد. مشتری تا زمانی که حس نکند که قرار چیز مفیدی دریافت کند، به شما اطلاعاتی نمی دهد. بنابراین شما باید همه تلاش خود را کنید تا یک چیز مفید و رایگان در اختیار مشتری قرار دهید تا موفق به گرفتن اطلاعات مشتری بشوید.

 

چرا اطلاعات مشتری ارزشمند است؟!

اگر این سوال را از صاحبین کسب و کار های بزرگ بپرسید، جواب می دهند که این اطلاعات بزرگترین سرمایه ما است. اطلاعات مشتری باعث می شوند که شما مشتریان خود را وفادار کنید و در نهایت مشتری وفادار و قدیمی، برای شما سود و فروش بیشتری به دنبال خواهد داشت. باشگاه مشتریان یک بخشی است که باید با مشتری رابطه عاطفی برقرار کند و این حس را به مشتری القا کند که هرکاری انجام می دهیم برای راحتی مشتریان.

بهترین باشگاه مشتریان

فرض کنید شما به مدت ۵سال یک فروشگاه لوازم آرایشی دارید و اکنون باید به هر دلیلی مغازه را تعطیل و به یک مکان دیگر بروید. حال مشتریان قدیمی شما چگونه می توانند شما را پیدا کنند؟

شما هیچ راهی ندارید، مگر روش های سنتی که یک بنر به درب مغازه آویزان کنید و آدرس جدید را بنویسید. به نظر خودتان در این حالت می توانید مشتریان قدیمی خود را جذب کنید؟

خیر، ولی اگر شما از روز اول اقدام به گرفتن اطلاعات مشتری کرده باشید و یک باشگاه مشتریان برای خود ساخته باشید، به راحتی تمام مشتریان قدیمی خود را از محل جدید کسب و کارتان آگاه می سازید. باشگاه مشتریان شما می تواند یک کانال تلگرامی یا یک گروه در واتس اپ باشد. اگر وقت اداره این گروه ها را ندارید مشکلی نیست، می توانید از طریق پیامک برای مشتریان خود پیام بفرستید و آن ها را از تخفیفات، جا به جایی، جشنواره و.. آگاه سازید.

 

چرا ارتباط با مشتری اهمیت دارد؟

زمانی که شما یک رابطه احساسی با مشتریان خود برقرار می کنید، یک حس اهمیت داشتن به مشتری القا می شود و همین موضوع باعث وفاداری مشتری می شود و هر زمان که قصد انتخاب رقیب شما را داشته باشند، به دلیل رابطه احساسی و نکات مثبت باشگاه مشتریان، شما را انتخاب می کنند. باشگاه مشتریان باعث جلب اعتماد و ارتباط بیشتر شما با مشتری می شود و همین موضوع در نهایت باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

هرچه ارتباط شما با مشتری بیشتر و صمیمی تر باشد، مشتری شما وفادار تر خواهد بود و در نتیجه شما شاهد افزایش فروش خواهید بود. در یک کسب و کار، هر کاری که انجام می دهیم در نهایت یک دلیل دارد و آن هم فروش بیشتر است. ارتباط با مشتری و داشتن باشگاه مشتریان در نهایت این خواسته شما که فروش بیشتر است را تضمین می کند.

 

اطلاع رسانی جمعی به مشتریان

در ابتدای مقاله یک مثال برای شما زدیم که اگر یک فروشگاه داشته باشید و محل فروشگاه شما تغییر کند چه اتفاقی برای مشتریان سابق شما می افتد؟

یکی از محاسن باشگاه مشتریان، امکان اطلاع رسانی جمعی است. حال این اطلاع رسانی ها چه سودی برای یک کسب و کار دارد؟

امکانات باشگاه مشتریان

۱- آگاه سازی جمعی مشتریان، هنگام جشنواره های تخفیف

۲- اطلاع رسانی جهت تغییر مکان

۳- اطلاع از جنسیت، تعداد افراد، سن، محل سکونت و…

۴- اطلاع رسانی هنگام افزایش و یا کاهش قیمت

۵- بهترین ابزار برای زمان برگذاری کمپین های تبلیغاتی

۶- اطلاع از میزان خرید و آخرین خرید هر مشتری

۷- اطلاع از علایق و سلایق مشتریان

۸- اطلاعات دقیق از محبوبیت یک کالا یا یک جشنواره تخفیفات و یا یک کمپین تبلیغاتی

 

به باشگاه مشتریان نیاز دارید؟؟

اگر مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، از فواید و محاسن داشتن باشگاه مشتریان آگاه شده اید. همچنین مضرات نداشتن باشگاه مشتریان را نیز کامل درک کرده اید. حال اگر قصد دارید از امروز یک باشگاه مشتریان حرفه ای و دقیق تاسیس کنید، تیم مارکتینگ ماها از ۰ تا ۱۰۰ ساخت و اجرای باشگاه مشتریان در کنار شما است. تیم مارکتینگ ماها با تکیه بر تجربه و تخصص های تیم، نوید یک باشگاه مشتریان حرفه ای را به شما می دهد. اگر به مشاوره رایگان جهت راه اندازی باشگاه مشتریان نیاز دارید، فرمی که در انتهای مقاله قرار دارد را تکمیل کنید تا همکاران من در سریع ترین زمان با شما تماس بگیرند.